vrijdag 29 januari 2010

Vodcasten: zo moeder zo zoon

leuk voor een les Nederlands
Koningin Beatrix zag het toch niet helemaal juist. Computers zorgen voor een nieuwe vorm van contact maken. Samen met mijn oudste zoon achter de computer, heerlijk rommelen met onze Youtube accounts en muziek uitwisselen. Onze muzieksmaak blijkt warempel toch nog behoorlijk wat overeenkomsten te vertonen, is de opvoeding toch nog gelukt! Eerlijk gezegd maak ik al veel gebruik van Youtube, het enige wat nog ontbrak was een eigen account. Met name bij de hogere klassen heb ik, bij het vak Nederlands, Youtube al vele malen ingezet. Als een soort toetje (en soms als beloning), liet ik aan het eind van de les leerlingen hun favoriet fragment opnoemen van een cabaretier of theaterstuk. Via het smartboard konden zowel de leerlingen als ik even heerlijk genieten van de mogelijkheden van Youtube. Omdat iedere leerling aan de beurt kwam, kregen ze allemaal de gelegenheid om hun klasgenoten te laten zien wat hen aansprak in een bepaald fragment. Helaas heb ik nu niet de beschikking over een smartboard, wat ik erg jammer vind. Het voorbeeld van het gebruik van Youtube in mijn lessen is misschien niet echt didactisch doordacht, maar wel leuk. Het maakt de lessen voor leerlingen ook aantrekkelijker! Met een beetje fantasie kun je Youtube op school inzetten voor ieder willekeurig vak en onderwerp. PrivĂ© blijft het bekijken en beluisteren van muziek- en filmfragmenten natuurlijk een aangename bezigheid. Van het ene fragment rol je in het andere en gaandeweg maak je kennis met het voor jou nog onontdekte. Eigen filmpjes op Youtube zetten is ook een mogelijkheid, voor zover je die wilt delen met de rest van de wereld (of je leerlingen). Om te eindigen met een bekende reclame slogan: de keuze is reuze.

Straattheater met m'n groep

Mooi!

1 opmerking:

  1. De keuze is inderdaad reuze en wordt alsmaar beter!

    Het gebruik van Youtube vind ik absoluut wel didactisch. Soms moet je namelijk ook gewoon werken aan onderling plezier en vertrouwen om te kunnen leren!

    BeantwoordenVerwijderen