dinsdag 5 januari 2010

Wicked Wiki

Ik moet zeggen dat ik de benamingen voor web toepassingen geweldig vind. Ik krijg allerlei creatieve ingevingen. Zo heb ik al 100 en 1 flauwe opmerkingen bedacht en gehoord bij Flickr en RSS. Ben ik hipper dan hip met mijn Netvibes (uiteraard wel uitspreken met een vet Amerikaans accent). I love Social bookmarking met delicious.com (klinkt ongelooflijk zwoel als ik zeg dat ik een delicious account heb).  I like Librarything, wat bij mij de associatie oproept met The librarian (een film), wat mij vervolgens doet zingen: "librarian girl, more precious (weer dat zwoele van delicous) than any pearl" (een vrije interpreatatie op Liberian girl by Michael Jackson (volgt u het nog?) En dan nu weer Wiki. Op de een of andere manier blift het nummer Wicked way van Waylon in mijn hoofd opkomen bij de term Wiki (over mooie alliteraties gesproken). Ik kan niet wachten op het vervolg van de toepassingen!



Nu weer terug naar het begin: Wiki.
Als ik het instructiefilmpje bekijk, begrijp ik de voordelen en het gemak van een Wiki. Ik ga dan vaak meteen bedenken hoe ik zoiets kan gebruiken voor mijzelf. Ik heb de wiki bekeken van juf Elke om inspiratie op te doen (hierop is inderdaad een schat aan informatie te vinden) en ook gefröbeld met de speelwiki. Omdat ik nu nog een Wiki kon aanmaken zonder reclame, heb ik maar vast een eigen Wiki gemaakt bij wikispaces.com. http://www.wikispaces.com/user/my/Anne-Heidi. Geen flauw idee wat ik er nu mee wil, de achterliggende gedachte is dat ik, als ik inspiratie heb gevonden, hiermee aan de slag kan. Ik weet niet of dit er ook van komt. Ik merk dat ik zoveel nieuwe dingen leer, dat het moeilijk is om voor ogen te houden wat voor mij ook daadwerkelijk nuttig kan zijn, zowel privĂ© als in de les.

1 opmerking:

  1. Anne-Heidi, wat een mooie creatieve ingeving was het zeg!

    Wat ik heb gemerkt met het aanmaken van een wiki is dat het project waarvoor je het zou kunnen gebruiken zich vanzelf aandient.

    Ik gebruik bijvoorbeeld een wiki voor ons project Biebsearch. Daar komt het allemaal samen.

    Dat zou ook kunnen rondom de documentatie van de klassewerk. Of omdat je samen met een van je klassen een wiki maakt die zij vullen met materiaal wat hun inspireert voor hun vak. Elk groepje een eigen blad of pagina bijvoorbeeld.

    Houd voor ogen dat je nu kennismaakt en nog niet speciaal iets 'hoeft'. Dat kan straks na afloop van 23 onderwijsdingen nog lang genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen