dinsdag 19 januari 2010

To tweet or not to tweet

Toevallig heb ik afgelopen week bij DWDD een gesprekje gevolgd over Twitter. Renate Wennemars was uitgenodigd vanwege het feit dat haar man Erben een fervent twitteraar is, evenals een politicus. Er werd  stilgestaan bij de vele twitterberichten die tijdens het Irak debat door tweede kamerleden de wereld werden ingestuurd. Een serieuze vraag die we mijns inziens dan ook mogen stellen is hoeveel aandacht de kamerleden op dat moment dan nog hadden voor het debat. Menig politici werd op de camera vastgelegd terwijl hij/zij bezig was met andere zaken dan zijn/haar werk waaronder dus de twitterberichtjes. Serieuze zaken verdienen serieuze aandacht en concentratie! Op zich snap ik dat zulke berichten 'vers van de pers' soms (met nadruk op soms) iets toe kunnen voegen aan nieuwsverspreiding, maar vaak blijkt dat zulke tweets weinig tot geen nieuwswaarde bevatten en dus niet veel toevoegen, behalve dan het bevredigen van amusementsbehoeften. Twitteren klinkt allemaal heel hip, handig en vooruitstrevend. Mensen zouden behoefte hebben aan Twitter en zelfs de internetgoeroe's verkondigen het Twitter evangelie. Volgens mij was er geen behoefte aan Twitter, maar hebben wij zelf de behoefte aan Twitter gecreeerd (volgt u het nog?). Nu zullen er heel wat mensen zijn die het volkomen oneens zijn met deze opmerking, maar tot op heden heeft niemand mij nog van het tegendeel kunnen overtuigen. Tuurlijk heb ik, nieuwsgierig als altijd, gekeken naar de accounts van BN'ers (heb ook braaf zelf een account gemaakt), maar voor serieuze informatie of actualiteit gebruik ik liever andere bronnen. Overigens hoor ik maar zelden leerlingen over Twitter. Met name MSN en Hyves zijn de voornaamste toepassingen die leerlingen op dit moment gebruiken. Neemt niet weg dat ik ervan overtuigd ben dat als iedereen maar vaak genoeg roept dat Twitter zo fantastisch is, binnen no time iedereen niet meer zonder Twitter kan.

1 opmerking:

  1. Ik denk dat twitter een bepaalde manier van communiceren is die je ligt of niet. In hyves vind je het trouwens ook: alleen noem je het daar wie-wat-waar. (en heb ik mijn twitteraccount aan mijn hyves account gekoppeld)

    Ik ben met je eens dat het, zoals vaak met nieuwe elementen, ook met je op de loop kan gaan. Ik vroeg me namelijk in het debat heel sterk af in hoeverre de achterban ze nu opeens veel beter nieuwe spreekmunitie kon influisteren (via dm-berichtjes, prive dus).
    De hulptroepen hebben opeens ook veel meer mogelijkheid om direct en snel te communiceren met hun kamerlid/baas etc.

    Het nut van twitter? Ach.. Voor mij persoonlijk is het bijzonder nuttig en voegt het veel toe. Maar net zo goed als het nut van veel dingen (zoals de discussie die ik met mijn schoonmoeder voer over het nut van de vaatwasmachine.. ;)) zijn en veel dingen voor en netzoveel dingen tegen te benoemen.

    Maar de kennismaking is daar! :)

    BeantwoordenVerwijderen