maandag 14 december 2009

Privacy of nie

Zoals je ziet, een privékiekje zoals je ook kunt vinden op mijn hyves pagina. Inderdaad, mw. Meijer heeft ook hyves. Ik weet dat sommige docenten er absoluut niet van houden, maar ik heb persoonlijk geen bezwaar om sommige privé dingen op hyves te zetten. Let wel: sommige. Wat betreft vriendenuitnodigingen voeg ik bijvoorbeeld geen leerlingen toe waaraan ik les geef. Oud-leerlingen wil ik nog wel eens toevoegen, maar dit zijn dan toch vaak leerlingen waarmee ik op een of andere manier een speciale band heb. Alleen die foto's of opmerkingen die ik geschikt vind om te plaatsen, plaats ik. Ik denk wel heel zorgvuldig na over de dingen die ik uitspook op internet. Wat ik niet wil delen, deel ik niet. Over het algemeen reageren leerlingen postief als ze weten dat je tot op zekere hoogte meedoet aan "moderne" dingen zoals hyves. Ik ben nog geen vervelende reacties tegengekomen (heb ze eerlijk gezegd ook niet gezocht), maar weet wel dat sommige van mijn collega's ooit het slachtoffer zijn geworden van een anti-docent pagina. De verantwoordelijke leerlingen zijn toen streng gestraft en dit voorval riep direct de discussie op of een docent wel een hyves pagina kan hebben. Ik ben niet huiverig voor misbruik. Als je huiverig bent voor dit soort publieke sites, moet je ze mijns inziens gewoonweg niet gebruiken. Ik heb overigens een poos geleden wel een artikel geschreven over cyberpesten, omdat dit een actueel onderwerp is waar docenten van op de hoogte moeten zijn. Privacy op internet is uiteindelijk toch iets wat je (denk ik) grotendeels zelf in de hand hebt.



2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens! Hyves verbieden voor docenten gaat mij echt te ver. Ik vind voor mezelf hyves een leuke pagina om contact te houden met vrienden. Hyves kan je zelf zoveel afschermen als je wil, ik ben niet te vinden voor leerlingen en accepteer ze niet!

    Hetzelfde geldt voor mij voor dit soort pagina's als met de rechten op foto's. Als je iets op internet zet, dan besluit je om die informatie te delen. Dan moet je niet moeilijk lopen doen als mensen daar gebruik van maken....

    Wederom goed bezig anne heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je online aanwezigheid en de manier waarop je daarmee omgaat is een hele interessante discussie met veel verschillende manier om er naar te kijken.

    Ik vind persoonlijk dat het goed is om informatie over jezelf te plaatsen omdat je daarmee ook in de hand houd wat er over je geschreven wordt. Tenmiste... er is altijd je eigen tegengeluid.

    Wat denk je? Zal ik begin volgend jaar eens een kleine discussie op ons 23onderwijsdingen blog starten hierover?

    BeantwoordenVerwijderen