dinsdag 15 december 2009

Evalueren en evolueren


Waar te beginnen.... Tot nu toe heb ik wekelijks een verrassingstocht ondernomen. Van te voren geen enkel idee waar het naar toe zou gaan en of het zou leiden tot mijn evolutie in een web 2.0 kenner. Van een aantal dingen ben ik echt enthousiast geworden ( het bijhouden en pimpen van mijn blogje, het volgen van andere deelnemers, Generator blog en social bookmarking)en zie ik absoluut de toegevoegde waarde voor mijn werk in. Daarnaast een aantal interessante weetjes (Flickr, RSS)waarmee ik op dit moment niet echt wil werken. Voor RSS feeds bijhouden gun ik mijzelf echt te weinig tijd. Als ik van iets op de hoogte wil blijven, doe ik dat liever zonder het gebruik van RSS. Ik merk dat ik gaandeweg toch al een behoorlijke kennis heb opgedaan van de termen die gebruikt worden bij web 2.0. Zelfs mijn kinderen weten soms niet wat iets inhoudt, terwijl zij toch vaak de experts zijn en al het internet gebeuren standaard in hun genen lijken te hebben. Ik zie deze cursus ook wel als een soort survival of the fittest, als je mee wilt blijven doen, moet je jezelf blijven ontwikkelen. Dat geldt trouwens voor veel dingen. afgezien van de leerzame onderwerpen, vind ik het ook leuk om te doen. Natuurlijk spreekt niet alles mij evenveel aan, maar het experimenteren met de toepassingen en het beheersen/gebruiken van de verschillende onderwerpen geeft een kick.Zoals ik al eerder opmerkte, denk ik wel dat je bij deze cursus een tijdslimiet moet stellen aan het aantal uren dat je bezig bent met een "ding". Als je alle uitleg, links en voorbeelden volgt, krijg je wel heel veel informatie te verwerken. Ik kan mij voorstellen dat sommige deelnemers hierdoor worden afgeschrikt en door de bomen het bos niet meer zien.Wat ik tot nu toe wel mis, zijn concrete voorbeelden van hoe je de web 2.0 toepassingen nuttig kunt inzetten bij lesopdrachten. Ik snap dat je dat zelf grotendeels moet invullen, maar wat meer hulp bij het didactisch gebruik zou ik persoonlijk fijn vinden. Voor starters geeft dat wat houvast waardoor je eerder geneigd om het geleerde daadwerkelijk in de praktijk te gebruiken.

1 opmerking:

  1. Anne-Heide, je hebt gelijk dat je dat laatste stukje rondom web2.0 toepassingen nutting inzetten nog wat mist.
    Dat vind ik persoonlijk ook iets wat past richting het einde van de dingen. Juist omdat je dan de bagage hebt om een aantal elementen te vergelijken en vervolgens ook je eigen persoonlijke schifting aan te brengen.

    Het doel van 23onderwijsdingen is heel erg gericht op het ervaren, losmaken van enthousiasme en de dingen als startpunt gebruiken voor nieuwe vormen van..

    Dat wil nog niet zeggen dat het er niet is. In de komende periode zal ik meer en meer lesopdracht-sites op je los gaan laten.
    medialessen is er daar bijvoorbeeld een van.

    BeantwoordenVerwijderen