maandag 1 maart 2010

Media(eigen)wijs



Ik heb wellicht een kleine voorsprong op het gebied van mediawijsheid ten opzichte van mijn collega's. In samenwerking met de open universiteit van Amsterdam, heeft het Ichthus college ons de gelegenheid geboden om een cursus mediawijsheid te volgen. Hoewel het best een pittige studie was, heb ik wel degelijk het gevoel gekregen mediawijzer te zijn geworden. Met name de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn/stappenplan voor de aanpak van mediawijze lessen (kindje van Mieke), is naar mijn idee erg handig. Onlangs was er een ouderavond met als thema: mediawijsheid en veilig internetten. Iedere keer heb ik het idee een beetje meer inzicht te krijgen in de wereld van het internet. Het is onvoorstelbaar hoeveel leerlingen al gebruik maken van talloze web toepassingen en hoe weinig docenten en ouders daar zelf ook echt verstand van hebben. We kunnen als ouders en docenten niet anders dan meegaan in die nieuwste ontwikkelingen om zo kinderen te kunnen begeleiden en beschermen bij hun surfen op het internet. Mediawijsheid is nodig, maar dat betekent niet dat je vast zit aan een bepaalde vorm. Ik merk dat er nog veel gedacht wordt in de trant van "moeten", terwijl het leuke vergeten wordt. Het een sluit het ander niet uit en daarnaast vind ik persoonlijk ook veel voldoening in het feit dat ik grip heb op mediawijsheid. Op je eigen (creatieve) wijze kun je aan de slag met mediawijsheid. Dat hoeft niet meteen uitgebreid, ingewikkeld of  foutloos. Spelenderwijs ontdek je steeds meer en is mediawijsheid niet langer een obstakel. Neemt niet weg dat mediawijsheid je niet vanzelf komt aanwaaien. (Tussen twee haakjes: de site van medialessen.nl of mediawijsheid in het VO is dan best handig om toe te voegen aan je delicious account of je favorieten). Kom op mensen: "Can't you feel a brand new day"! 




                                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten