woensdag 10 maart 2010

Web 2.0 (onder)wijs


Vanaf komend schooljaar worden de Ichthus leerlingen uit de eerste klas toegerust met een eigen laptop. Ondanks het feit dat mij zo af en toe wel eens het gevoel bekruipt dat ik nog lang niet genoeg weet van al de web 2.0 toepassingen, denk ik wel dat hier nieuwe kansen liggen voor school, de schoolvakken en docenten. Natuurlijk zijn er situaties waarin ik de computer met liefde tegen de muur zou willen kwakken, en baal van de opgedrongen "afhankelijkheid" en noodzaak om mediawijs te moeten zijn. Neemt niet weg dat ik vind dat, zeker met het oog op toekomstige ontwikkelingen, het onderwijs leerlingen moet onderwijzen in 2.0 ontwikkelingen. Een nieuwe manier van leren is onvermijdelijk en zal meer en meer het oude lesgeven gaan vervangen. Hieraan weerstand bieden helpt jezelf, maar zeker ook je leerlingen niet. Het is wel belangrijk dat je als school goed aan ouders weet over te brengen welke meerwaarde het (veelvuldig) inzetten van digitale middelen heeft. Veel ouders zijn toch huiverig dat het onderwijs aan kwaliteit en persoonlijk aandacht inboet als er minder frontaal lesgegeven wordt. Een valkuil is dat er geen lijn of structuur zit in het gebruik van computers/web toepassingen en er versplintering is m.b.t. het computerbeleid. Alle docenten zullen wel achter het gebruik van deze digitale leermiddelen moeten staan en ook zelf voldoende "bagage" moeten hebben om de computer als verrijking te gebruiken bij het leren, anders wordt laptop onderwijs een fiasco.

2 opmerkingen:

  1. helemaal met je eens Anne Heidi. Ik ben blij dat we voor blended learning kiezen. Donderdag gaan we met een delegatie van elke locatie kijken op het Zuyderzeecollege. Zij hebben de boeken aan de kant gedaan en ontwikkelen hun eigen onderwijs. Met de icoaches hebben we afgelopen donderdag een overzicht gemaakt van wat een docent aan het eind van het nieuwe cursusjaar zou moeten beheersen. Deze week komt dat document in het vaklokaal voor docenten op de ELO.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goede begeleiding van de docenten in het wegwijs worden in de grote mediawereld is wel nodig. Ik merk dat ik het al lastig vind om tijd vrij te maken om nieuw materiaal te ontwikkelen en de cursus af te maken, terwijl het meeste voor mij gesneden koek is. Ik kan me voorstellen dat docenten die er minder mee hebben het een hele opgave is om zich erin te verdiepen.

    Maar ben het ook met anne heidi eens dat het goed is dat we inspelen op de leerlingen van nu.

    BeantwoordenVerwijderen