vrijdag 19 maart 2010

We've only just begun......

http://www.youtube.com/watch?v=__VQX2Xn7tI

Ach, daar word ik nou altijd een beetje weemoedig van. De afgelopen maanden raakte ik steeds meer vertrouwd met het wekelijks bezig zijn met mijn onderwijsdingen. Alleen al de woorden "23 onderwijsdingen" rollen nu bijna dagelijks uit mijn mond. Wellicht dat ik menigeen gefrustreerd heb met mijn enthousiasme. Iedere week een vaste "date" met mijn blog, waar ik mijn schrijfplezier in kwijt kon. Nooit gedacht dat ik een blog leuk zou gaan vinden (waar moet ik nu dan over gaan schrijven?). Even helemaal wegduiken in de wondere wereld van het internet, lekker experimenteren en een enorm gevoel van voldoening als je iets onder de knie hebt. Bij aanvang van de cursus werkte ik alleen naar het eind toe en nu zou ik het eind het liefst willen uitstellen (doe er nog maar 23 dingen bij). Ik heb het gevoel dat ik nu zelfstandig de grote, wijde internetwereld moet gaan verkennen, zonder de vertrouwde begeleiding en structuur die de cursus biedt. Enerzijds overweldigend, anderzijds een uitdaging. Ik heb het de afgelopen tijd al vaker benoemd: hoe meer ik leer, des te meer realiseer ik mij dat ik nog maar een leek ben op het gebied van mediawijsheid, maar wat een ontdekkingsreis! Absoluut hoogtepunt voor mij was de ontdekking van social bookmarking en de gebruiksmogelijkheden van youtube en  vodcasting voor mijn lessen. Zoveel ideeën opgedaan, maar nog te weinig oefening in het vertalen naar praktische lessen. Als ik een verbeterpunt moet noemen dan zou ik graag zien dat we wat meer konden oefenen in het ontwerpen van lessen met het geleerde. Het liefst face-to-face door middel van workshops. Ik ben ervan overtuigd dat onze school gaandeweg steeds meer gebruik zal gaan maken van allerlei web 2.0 toepassingen en ik hoop van harte dat mensen steeds enthousiaster zullen worden als ze eenmaal succeservaringen hebben opgedaan met deze tools. Ik snap dat de hoeveelheid informatie die in deze cursus op je afkomt ook afschrikwekkend kan werken, maar stap voor stap en samen kunnen we onze talenten en kennis bundelen. Leer excelleren in je eigen onderwijsding! 23Onderwijsdingen was voor mij nog maar het begin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten