maandag 23 november 2009

Plagiaat

Het moge duidelijk zijn dat ik een fervent liefhebster ben van lavendel. Uiteraard bij de Creative commons foto's onder "lavender" gezocht en zowaar wat gevonden. Erg leuke en mooie plaatjes gezien, maar dat ik nu echt bruikbaar materiaal voor mijn lessen Nederlands heb gevonden, nee. Dan maar naar bekend terrein voor mij. Omdat ik de cursus mediawijsheid al heb gevolgd is dit onderdeel voor mij "gesneden koek". Vanuit mijn vak maak ik wel eens gebruik van google om te zien of mijn leerlingen hun werkstuk niet regelrecht overgenomen hebben van bv. www.scholieren.com of vergelijkbare sites. Altijd leuk om de reactie van leerlingen te zien als ik letterlijk de site noem waar ze hun werk van af hebben gehaald. Menig leerling vraagt zich af hoe een docent dit in vredesnaam weet te achterhalen. Helemaal leuk is het als ik naar leerlingen benoem dat we speciale programma's hebben om plagiaat op te sporen (niet dat we die ook daadwerkelijk hebben). Neemt niet weg dat mijn uiteindelijke doel is dat leerlingen zelfstandig informatie gaan zoeken, beoordelen en verwerken. Zich bewust worden van alle facetten rondom mediawijsheid. Bronvermelding probeer ik vanaf klas 1 (in eenvoudige versie)al standaard op te nemen in mijn opdrachten voor leerlingen. Een lastig onderdeel voor leerlingen en trouwens ook voor menig volwassene. Een juiste bronvermelding vraagt om kennis van de regels en die regels zijn meestal niet eensluidend. Vandaar dat het Ichthus dus ook een schoolbreed document heeft gemaakt (Go Mieke!)met daarin de regels rond bronvermelding. Zo kan er geen verwarring meer ontstaan bij docenten en leerlingen. Tot slot: altijd fijn om over een onderwerp te bloggen waar je ook verstand van hebt :)

1 opmerking:

  1. Bekend terrein is inderdaad wel even fijn tussen alle mediageweld.
    Een mooie link om eens te kijken naar mooie 'plaatjes' is flickrcc.bluemountains.net waar je veel afbeeldingen direct naast elkaar ziet staan.

    Ik ben met je eens dat het goed is om zoiets als bronvermelding meteen op te nemen en te gebruiken. Dan wordt het na verloop van tijd een automatisch proces.

    Leuk je zo actief te zien trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen