- presenteren
- organiseren
- communiceren
- publiceren
In gesprek met leerlingen bleek dat veel van hen toch een ander beeld van de class hadden dan wat in werkelijkheid bleek. Voor ons is duidelijk dat we een aantal zaken anders moeten aanpakken. Ten eerste moeten we duidelijk aangeven dat er een onderscheid is tussen de Media class en Web2.0. Ook draait het bij Web2.0 niet om computerprogrammeren of 'lekker wat uurtjes gamen'. Zo waren best wat leerlingen teleurgesteld in het feit dat we geen tools aanboden om muziek en films te downloaden en de beperkte vrijheid om in de les te doen wat ze zelf wilden. Dit vraagt van ons een duidelijker voorlichting in de aanmeldingsfase en het nadenken over hoe we de leerlingen tegemoet kunnen komen aan de wens om meer vrijheid te hebben.
Een aantal tools en apps bleken minder succesvol, hetzij doordat ze niet correct meer werkten of verouderd waren, hetzij doordat leerlingen het nut voor henzelf niet inzagen. Het mooie van web2.0 is dat er dagelijks nieuwe (verbeterde) tools en apps beschikbaar komen en dat we dus uit een grote bron kunnen putten.
Meest opvallend was het feit dat leerlingen zeiden dat ze weinig hadden geleerd om vervolgens een eindpresentatie te geven met allerlei tools die ze hadden opgedaan in de webclass. Blijkbaar ervaren ze de webclass niet als leren of nieuwe kennis opdoen, terwijl hun vaardigheden wel degelijk toegenomen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten